Personal branding betekenis en voorbeelden

We leven volop in het personal branding tijdperk. Mischien denk jij als nuchtere Nederlander bij die term “doe effe normaal”.  Maar als je tijdens een wandeling door een willekeurige stad om je heen kijkt, of te gast bent tijdens events, congressen, beurzen en festivals dan valt steeds één ding op: merken schreeuwen overal om je aandacht.

Ook éénpitters met een hippe startup vliegen je om de hals met hun eigenzinnige en slim bedachte duurzame producten. Sommige kleine eenpitter merken gebruiken de winnende principes van personal branding heel erg slim en consequent. In deze blog ga ik jou aan de hand van een aantal voorbeelden uitleggen wat personal branding nou eigenlijk betekent, maar vooral hoe personal branding je kan helpen om je boodschap beter over te brengen..

Wat is personal branding? 

Laten we branding eerst in de juiste context zetten. Want wat is branding nou eigenlijk? Branding is eigenlijk een container begrip van veel zaken die elkaar nogal overlappen. Het is best lastig om greep te krijgen op dat begrip.

Een definitie van branding die door de American Marketing Association wordt gebruikt is deze:

 “Een naam, term, teken, symbool of ontwerp, of een combinatie daarvan, die bedoeld is om de goederen en diensten van één verkoper of groep van verkopers te identificeren en deze te onderscheiden van die van de concurrentie. “

De term

De term brandmerken bestaat al sinds 350 na Christus. Het is afgeleid van het Oud-Noorse woord “Brandr”, dat “branden” betekent. Sinds de 15e eeuw staat de term voor het brandmerk dat veefokkers in hun vee brandden om aan te geven dat de dieren van hen waren.

Hoe simpel en doeltreffend deze oorsprong ook is, branding is tegenwoordig wel wat meer dan je logo ergens op drukken. Branding zorgt ervoor dat een merk zoveel meer is dan alleen het label op je product, de dienst die je verleend of de organisatie waar je voor werkt.

Vandaag de dag heeft personal branding twee verschillende betekenissen:

  1. Personal Branding wordt gebruikt voor het opbouwen van een merk door het specifieke strategieën te gebruiken
    In het algemeen dient branding om toegevoegde waarde en een grotere waardering voor producten of diensten te bereiken en vertrouwen op te bouwen. Het maakt het merk tot het uithangbord van een onderneming. Wanneer de merkstrategie de focus is van alle bedrijfsactiviteiten, spreken we van brand-centric corporate management.
  2. De vestiging van een merk door middel van marketing
    We spreken ook van branding wanneer een onderneming met behulp van van reclame activiteiten een indruk van het merk bij de consument tracht achter te laten. Daartoe worden specifieke boodschappen, voorwerpen of symbolen in verband gebracht met het product en het merk.

Definitie

Personal Branding is het complete proces van activiteiten die een persoon onderneemt om zijn eigen toegevoegde en onderscheidende waarde ten opzichte van de omgeving te ontdekken, te verkennen en zichtbaar te maken, met als doel een positieve attitude te creëren in het bewustzijn van andere mensen.

Personal branding Rembrandt

Misschien lijkt personal branding wel iets heel hips van deze tijd, maar ook Rembrandt was al bezig met personal branding. Personal branding is eigenlijk van alle tijden.

Het ABC van personal branding

Een eerste simpele methodiek om te ontdekken wat jouw unieke meerwaarde ten opzichte van anderen kan zijn is het ABC van personal branding. Het ABC van personal branding leg ik jou uit aan de hand van het verhaal van topsporter Usain Bolt.

Viervoudig Olympisch kampioen op de 100 meter sprint Usain Bolt is een hardlooplegende. “The Lightning Bolt“ nam 4 maal deel aan de Olympische spelen. Hij liep in 2008 de op 1 na snelste tijd op de 100 meter ooit: 9,76 seconde. In 2009 verbrak hij wederom het wereldrecord op de 100 m sprint op 9,58 seconde. Hij won dus 4 keer goud en zette een eigen merk neer wat inmiddels ook goud waard is.

Usain Bolt heeft tijdens en na zijn carrière als sprinter namelijk nooit stilgezeten. Hij startte na zijn afscheid in 2017 een carrière als professioneel voetballer. Vanuit de Usain Bolt Foundation richt hij zich al jaren op kinderen door middel van educatie en cultuur. Hij heeft een eigen restaurant in Jamaica, is actief betrokken met natuurbehoud in Kenia en heeft een eigen kledinglijn.

Personal branding Usain Bolt

  • De A staat voor Apart. Usain Bolt is apart, door zijn prestaties en gedrag is hij absoluut anders dan de andere hardlopers. HIj heeft de zogenoemde Cool Factor.
  • De B staat voor Betrouwbaarheid. Je kunt erop vertrouwen dat hij het winnen van wedstrijden waarmaakt, hij is een renner waarvan je weet dat de kans groot is dat hij gaat winnen.
  • De C staat voor Consistent. De gebaren vooraf, de overwinningspose, de mimiek als hij over de finish gaat komt elke keer weer terug.

Veel topsporters hebben zich sinds 2008 de lichaamstaal en rituelen van Usain Bolt eigen gemaakt, door te studeren op unieke winnende poses. Kijk maar eens naar de overwinningsgebaren van de Amerikaanse Basketballer LeBron James.

Je hoeft geen topsporter te zijn als het gaat om je eigen personal branding ABC. Jij bent zelf ook een winnaar als het gaat om je expertise, je eigen publicaties, de grappen in je betoog, het verzorgen van lezingen of workshops, het gebruik maken van bepaalde rituelen of het geven van specifieke adviezen. Wees hier apart, betrouwbaar en consistent in en je krijgt vanzelf een groter bereik onder je publiek waardoor je ook een sterker netwerk opbouwt.

Zes gouden personal branding tips

Vaak krijg ik de vraag hoe je social media en fotografie in kunt zetten als middel voor personal branding. Ik heb daarvoor zes gouden tips.

1. Update je sociale media kanalen
Bepaal op welke sociale media kanalen je de posts gaat richten. Houd daarbij altijd rekening moet met de doelgroep en de kanalen waar zij actief op zijn. Zorg ervoor dat al je informatie volledig en relevant is. Dit gaat je helpen om meer verkeer naar je website leiden en daardoor groeit de naamsbekendheid van je merk. Zorg altijd voor een inhoudelijke meerwaarde van je posts voor de doelgroep. Beschrijf heel duidelijk in je profieloverzicht wie je bent en waar je voor staat. Gebruik je tone of voice als een bindmiddel op alle social media kanalen. Als je tone of voice informeel is, ga dan niet opeens heel formeel schrijven op LinkedIn.

Tip: wanneer je ziet dat een post/blog niet aanslaat bij het publiek, verwijder deze dan. Denk niet aan de tijd die je erin hebt gestoken, maar denk aan de content die jij wilt op je website waarvan je weet dat het publiek het wel wil lezen.

2. Regelmatig content plaatsen
Toen sociale media net populair begon te worden was het zo dat hoe meer je postte, hoe meer betrokkenheid je kon krijgen. Tegenwoordig leidt over-posting echter tot vermoeidheid en ergernis bij het publiek. Zorg ervoor dat de communicatielijnen met het publiek altijd openstaan, maar post niet zoveel dat het als wanhopig gaat overkomen. De juiste hoeveelheid is 3 tot 4 keer per week. Als je moeite hebt om inhoud te vinden om te delen en meer inzicht wil in wat populair is, zoek dan via hashtags in sociale media. Als je van plan bent om blogs te schrijven, dan raad ik je sterk aan om deze blog over SEO te lezen. Dat zal jouw een betere vindbaarheid van je website en de content opleveren.

3. Hou je berichten en posts positief en zorg voor interactie
Het doel is om een persoonlijke online merk te creëren, dat niet te stoppen is. Zorg ervoor dat het merk online weerspiegelt waar jij voor staat. Zorg ervoor dat de posts die je plaatst altijd positiviteit uitstralen. Wees niet bang om over je eigen prestaties of mislukkingen te praten of voeg leuke weetjes over je persoonlijke leven toe. Dit zorgt ervoor dat de betrokkenheid wordt vergroot bij het publiek. Betrokkenheid staat namelijk in nauw verband met enthousiasme voor een merk. Als je je zorgen maakt over het feit dat je niet je mening kunt geven in de mate die je wilt, overweeg dan om twee sociale media-accounts aan te maken: één voor privégebruik en één voor het merk. Houd deze dus goed gescheiden.

4. Bestudeer de idolen van je publiek
Het publiek heeft altijd verschillende idolen. Zorg ervoor dat jij weet wat zij doen, volg hun op sociale media en gaan mee met de trends. Haak in op die trends. Zorg ervoor dat er een visuele cirkel ontstaat tussen jouw merk, het publiek en hun idolen. Hierdoor creëer jij meer vertrouwen en enthousiasme bij het publiek.

5. Personal branding en fotografie
Een personal brand is nog niet compleet zonder beeld, dat is een feit. Beeldmateriaal kan voor meer dan alleen als vulling worden ingezet. Met het juiste beeld kan jij het verhaal rondom je eigen uitstraling sterker maken en je merk ook. Ken je dat gezegde; één beeld zegt meer dan duizend woorden nog? Dat gezegde klopt, mits je het beeld wel goed toepast.

Uit onderzoek blijkt dat bezoekers op een website geneigd zijn om eerst globaal te kijken naar de informatie en binnen een aantal seconden beslist de bezoeker of hij de informatie waardevol genoeg vindt. Globaal kijken houdt in dat hij door de tekst heen scrolt en dat is het punt waar de fotografie een rol krijgt. Als jij ervoor gezorgd hebt dat jouw fotografie er goed uitziet, je merk versterkt en de aandacht trekt is de kans groter dat de gebruiker blijft.

Personal branding in combinatie met fotografie is dus zeker een aanrader. Zorg ervoor dat jij jouw verhaal is vastgelegd als persoon achter het merk. Het publiek is vaak ook benieuwd welk gezicht er achter het merk zit.

P.S. Heb jij fotografie nog niet helemaal onder de knie? Daar heb ik een leuke blog over geschreven: 15 compositie tips voor een dikke boost van je fotografie skills. Lees deze blog hier.

6. Volg de Master Course: Zet je merkstrategie op
In deze Master Course heb ik alles wat ik de afgelopen 30 jaar heb geleerd over merkstrategie samengebracht in een heldere stap-voor-stap-course om een super effectieve en flexibele merkstrategie te creëren die je gaat helpen om je eigen merk overtuigend neer te zetten.

Gratis personal branding roadmap

Wil jij meer weten over personal branding en hoe je deze principes het beste kunt toepassen en daarmee kunt groeien als merk? Dan heb ik iets moois voor jou. Ik heb een geweldige (gratis) template ontwikkeld die jou op weg helpt om je merk beter te begrijpen en waarom personal branding belangrijk is. Met deze template kun je zelf je PB roadmap opzetten. Download de template met uitleg hieronder.

Zelf aan de slag met
Personal Branding?

Klik hieronder om jouw gratis Personal Branding Roadmap template te ontvangen. 
Download template
Recommended Posts

Zelf aan de slag met
Personal Branding?

Klik hieronder om jouw gratis Personal Branding Roadmap template te ontvangen. 
Download template

Ho eens even...
Vergeet jij niet iets?

Klik hieronder om jouw gratis Personal Branding Roadmap template te ontvangen. 
Download template
close-link
leuke merknamen bedenken