Wat is SEO nou precies? [+gratis SEO-stappenplan]
SEO, wat betekent dat? en hoe kan jij hier goed gebruik van maken? Dat ga ik jou uitleggen in deze blog. Daarnaast krijg jij een gratis stappenplan met 8 ijzersterke tips om de SEO van jouw blogs te verbeteren en een gratis tool die je daarbij gaat helpen!
SEO Betekenis
Als je net begonnen bent met het schrijven van blogs, ben je waarschijnlijk tegen de begrippen SEO en SEA aangelopen en snap je er misschien nog niet veel van. SEO is de afkorting voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie in het Nederlands. SEO omvat al het werk wat je doet om op een organische manier hoger te ranken in zoekmachines zoals Google of Bing.
Let op; de organische manier. Als je door middel van organisch ranken bovenaan komt te staan in de zoekresultaten heb je hier zelf voor gezorgd, zonder dat je daarvoor bijvoorbeeld betaalt. Als jij je SEO goed op orde hebt, genereer je dus (gratis) meer bezoekers op je website. Want eerlijk, als deze blog op pagina 8 van Google stond had je dit waarschijnlijk nooit gelezen.
Wat is SEA?
SEA staat voor Search Engine Advertising. Hiermee worden betaalde advertenties op zoekmachines bedoeld. Door middel van betaald adverteren kun je een specifieke doelgroep aanspreken. Het kiezen van een leeftijdscategorie en leefgebied (ook wel geolocatie genoemd) is dan ook een must. Het enige nadeel aan SEA is dat het geld kost. In de zoekresultaten op zoekmachines zijn plekken gereserveerd voor advertenties. Bij Google staan ze bijvoorbeeld bovenaan, en staat er in het klein bij dat het om een advertentie gaat. Nadelig hieraan is dat veel mensen vaak voorbij de advertenties kijken en uitkomen bij de website die gebruik hebben gemaakt van een goede SEO.
Tip: Mocht je toch gebruik willen maken van SEA, gebruik dan beeldadvertenties. In Nederland wordt vrijwel alleen met tekst geadverteerd, dus met beeld val je beter op!
Hoe werkt SEO
Er zijn meer dan 200 aspecten die meespelen bij de optimalisatie van je website voor zoekmachines. Google indexatie (indexatie is een verzameling van informatie die op webpagina’s aanwezig is) werkt bijvoorbeeld door middel van een algoritme. Dat houdt in dat het algoritme beslist welke website bovenaan komen te staan. Google zet zogenoemde bots in om de SEO van je website te checken, deze geven een score aan je website,en op basis daarvan beoordeelt het algoritme hoe hoog een website komt te staan in de zoekresultaten.
Als je van plan bent om SEO toe te passen op je website, hou er dan rekening mee dat je nooit gelijk bovenaan zal worden geplaatst door Google. Één blog SEO schrijven zal niet de volledige website hoog plaatsen, maar als je hele website SEO-proof is wel. SEO is voor de lange termijn, oftewel SEO is investeren in de toekomst.
SEO schrijven
Wil jij voor een betere vindbaarheid van je merk gaan schrijven? Dan heb ik een goed stappenplan wat je daarbij kan helpen. Dit stappenplan bestaat uit 8 stappen die per stap worden toegelicht.
Stappenplan:
1. Begin met een zoekwoordonderzoek
Je hebt een onderwerp gekozen om over te gaan schrijven, top! Nu moet je eerst gaan ontdekken waar de mensen op zoeken in de zoekmachines om bij jouw gekozen onderwerp te komen. Hiervoor zijn een aantal gratis tools beschikbaar die je daarbij kunnen helpen:
Ik maak zelf gebruik van de Google Chrome Extensie KeywordsEverywhere. Deze tool is ideaal om snel te ontdekken waar je doelgroep op zoekt. Wanneer ik bij Google op het woord branding zoek, laat deze extensie meteen variaties van dit zoekwoord zien waar veel mensen op zoeken. Voor deze extensie betaal ik tussen de €10,- tot € 20,- per jaar en dat is het zeker waard.
2. Verzin een pakkende titel
Als jij je zoekwoordenonderzoek hebt uitgevoerd is het tijd om een titel op te stellen. Een SEO titel maken doe op basis van de uitkomsten van je zoekwoorden onderzoek. Hierbij kijk je vooral naar het zoekvolume per woord. Het zoekvolume geeft aan hoeveel personen per maand zoeken op die woorden. In je titel gebruik je de zoekwoorden die een hoog zoekvolume hebben, zodat zo veel mogelijk mensen uiteindelijk je site kunnen vinden in de zoekresultaten. In de afbeelding bij stap 1 zie je dat branding strategie gemiddeld 480 keer per maand wordt opgezocht.
Tip: als je in WordPress werkt, vergeet niet om de grote titel een H1 kenmerk te geven, als je alleen het woord groter maakt door het lettertype te vergroten zal je vindbaarheid niet toenemen (bij WordPress is de titel van je post meestal automatisch een H1).
3. Concretiseer de subtitels
De hoofdtitel is bekend en nu is het tijd om de subtitels van je blog te maken. Dit doe je ook aan de hand van het hetzelfde zoekwoordonderzoek. Kijk naar welke woorden relevant zijn voor jouw onderwerp en neem dit absoluut mee als subtitel. Houd rekening met het zoekvolume van het woord anders heeft het weinig zin.
Tip: als je in WordPress werkt, vergeet niet om de subtitels een H2/H3 kenmerk te geven, als je alleen het woord groter maakt door het lettertype te vergroten zal je SEO-score niet toenemen.
4. Maak gebruik van permalinks in je website
Google houdt van permalinks. Permalinks zijn de URL’s die je berichten of pagina’s krijgen. Met behulp van permalinks kan je refereren naar bijvoorbeeld een andere blog of pagina op je website. Hierdoor is de kans ook groter dat de gebruiker langer op je website blijft rondkijken, en dat onthoudt Google natuurlijk ook. Wij SEO-writers altijd zeggen; ‘Google never forgets!
’Tip: zorg ervoor dat je permalinks ook goed beschreven is in de backend van je website. Het liefst gebruik je niet als eerst een getal, dat verlaagt je SEO-score.
5. Een ALT-tekst bij elke afbeelding
Met een ALT-tekst wordt de beschrijving van een afbeelding bedoeld, als een afbeelding niet laad zie je deze tekst verschijnen. Zorg er altijd voor dat de afbeelding de tekst versterkt en eveneens aansluit bij je topic. ALT-teksten zijn gemaakt voor personen die slecht kunnen zien. Wanneer ze ervoor kiezen dat de computer de tekst voorleest, zal de computer ook de ALT-tekst van de afbeelding voorlezen, zo zorg je ervoor dat zij de volledige inhoud van een afbeelding kunnen begrijpen.
Tip: Verwerk je zoekwoorden in de ALT-tekst
6. Maak gebruik van onderzoeken
Ondanks dat je hoogstwaarschijnlijk expert bent in het vakgebied waar je een blog over schrijft, moet je de blog wel ondersteunen met brononderzoek. Let wel op de betrouwbaarheid van de bronnen die je gebruikt!
Tip: Maak een permalink naar dit onderzoek, zo zorg je ervoor dat je ook externe links hebt opgenomen in je blog.
7. Controleer de leesbaarheid
Het algoritme houdt ook rekening met de leesbaarheid van de blog. Zorg ervoor dat je verwijswoorden gebruikt. Daarnaast moet je goed op de spelling letten en ook op punten en komma’s.
Tip: Laat je tekst altijd door iemand anders controleren. Vaak zie jij je eigen fouten namelijk niet.
8. Koppel je berichten aan sociale media
Google en sociale media, het is net een stelletje. Maak altijd binnen de blog een koppeling naar bijvoorbeeld je Instagram pagina. Klik er maar eens op, het werkt echt! Hierdoor verhoog je wederom de SEO-score.
Tip: Gebruik je sociale media om je blog te promoten, zo creëer je een cirkel van content.
Leren schrijven
Leuk en aardig allemaal wel, dat bloggen, maar wat als je geen schrijftalent hebt? Nou, daar hebben we ook iets voor. Klik hier als je gedwongen wilt worden om te leren typen.
Klinkt gek, maar het werkt wel. Vul een tijd in, bijvoorbeeld 3 minuten, en typ aan één stuk door. Stop je met typen, dan verdwijnt je tekst. Succes!
Check check dubbel check
Een goede blog gaat natuurlijk niet alleen over de lengte of de inhoud, maar moet ook nog eens goed geschreven zijn. En wat goed geschreven is, hoef je door deze tool zelf niet meer te bedenken. De WordPress plug-in ‘Yoast-SEO’ voorziet je van advies over je blog met behulp van een stoplichtsysteem en handige aanwijzingen. Groen is goed, oranje matig, rood is nog een keer proberen.
Het installeren is simpel:
- Log in op je WordPress website, je komt dan in je dashboard
- Ga in het menu links naar “plugins” en klik op “nieuwe plugin”
- Typ “Yoast SEO” in het zoekvenster
- Klik op installeren > klik op activeren and you are good to go.
De ultieme SEO-checklist
Dan ben je er bijna. Google houdt rekening met minimaal 200 factoren die meewegen bij het bepalen of je blog hoog in de Google zoekresultaten komt te staan of niet. Je hebt geen invloed op al die factoren, maar je kunt met behulp van ‘De ultieme SEO-checklist’ wel je SEO controleren, en zo goed mogelijk optimaliseren. Met deze tool kan jij in het vervolg gemakkelijk al je teksten controleren. Is dat niet geweldig?
P.S. De tool is gratis 😉