Lean Canvas Model – De 9 bouwstenen + uitleg

Ben jij bezig met het opzetten van je eigen merk? En zoek je een wat minder uitgebreide methode om je ondernemingsplan op te zetten, dan is het Lean Canvas Model van Ash Maurya de allerbeste oplossing. Met dit op startups gerichte model wat bestaat uit 9 bouwstenen en 3 subsecties, kun je een compleet ondernemingsplan op 1 groot vel papier kwijt.

Het Lean Canvas Model is als methodiek ontwikkeld door Ash Maurya en is niets meer dan een slimme en compacte manier om je eigen business concept goed op te zetten en om te ontdekken of je oorspronkelijke idee economisch ook houdbaar is.

Dit Model is feitelijk niets meer dan een verbeterde versie van het veel gebruikte en zeer populaire Business Model Canvas uit 2004 van Alexander Osterwalder. Het Lean Canvas maakt ook gebruik van hetzelfde concept van 9 blokken, behalve dat ze enigszins zijn aangepast aan de behoeften en eisen van een Lean Startup. Het Lean Canvas Model richt zich dus meer op startups en dwingt je om veel beter na te denken over de oplossing die je wilt verkopen.

Bouw het lean canvas in 3 fases.

Het Lean Canvas Model helpt je om met de juiste oplossing te komen voor je nieuwe business. Zie het niet als iets statisch of eenmaligs, maar zie het canvas als een proces. Zet je Lean Canvas Model op in 3 fasen:

Stap 1. Beschrijf je ondernemingsplan door de 9 hoofd- en de 3 subsecties van het Lean Canvas Model in te vullen.

Stap 2. Bepaal welke onderdelen van je plan risicovol zijn, omdat ze bijvoorbeeld berusten op aannames over de markt of gaan over de zogenaamde behoeften van de klant. Verwerk dat ook in je Lean Canvas.

Stap 3. Toets de risico’s/aannames in je plan systematisch door met potentiële klanten in gesprek te gaan en hun gedrag te meten. Gebruik de uitkomsten om je plan bij te stellen.

lean canvas model invul volgorde

Afbeelding 1: Met name de volgorde van de eerste stappen is cruciaal. Begin in ieder geval altijd met deze drie bouwstenen. Hoe verder je komt met het opzetten van je Lean Canvas Model hoe minder belangrijk de volgorde is.

Bouwstenen Lean Canvas Model

Probleem (lean canvas model)

Een ‘probleem’ in de markt is bijna altijd de basis van een succesvolle startup. Elk succesvol bedrijf laat dat ‘probleem’ leidend zijn in de opzet van de merkstrategie. Nou ga je met een probleem alleen helemaal geen geld verdienen, maar dat lukt je wel met een passende oplossing voor het probleem.

Probeer het probleem zo uitgebreid en gedetailleerd mogelijk onder woorden te brengen. De meest succesvolle ondernemers zijn goed in het scherp identificeren van een probleem of de frustraties van de eindgebruiker en geven hier een antwoord op door zelf de perfecte oplossing voor het probleem te bedenken en die oplossing  dan ook nog eens goed te vermarkten.

Voorbeeld probleem

De top 1 tot 3 grootste problemen bij reizigers voor korte trips waren:

  1. Het is moeilijk om betaalbare overnachtingsmogelijkheden te vinden tijdens het reizen
  2. Een verblijf in een hotel leidt meestal niet tot een persoonlijke en authentieke ervaring met een stad of streek
  3. Het is niet gemakkelijk voor een huiseigenaren om geld te verdienen aan de ongebruikte kamers in huis.

Bestaande alternatieven

Hoe worden de problemen waar je tegenaan loopt vandaag de dag al opgelost? Bestaande alternatieven kom je tegen als subsectie onder het kopje Probleem. Als je deze invult, probeer dan duidelijk aan te geven hoe je klanten vandaag de dag met het beschreven probleem omgaan. Het is  het onderdeel van je Canvas waar je iets over de concurrentie kunt zeggen.

Voorbeeld bestaande alternatieven
  • Booking.com
  • Hotels.com

Klantsegmenten (lean canvas model)

Beschrijf in het Lean Canvas Model je doelgroep en gebruikers. Het klantsegment is de doelgroep die je wilt bereiken met je product of service. Als er verschillende doelgroepen zijn die ver uit elkaar liggen, dan is het raadzaam verschillende canvassen te maken voor elk benoemde doelgroep.

Voorbeeld klantsegementen
Airbnb:
  • Reizigers die op zoek zijn naar een geschikte accommodatie voor een lage prijs
  • Mensen die accommodatiemogelijkheden hebben die verhuurd kunnen worden

Early Adopters

Wie zijn je ideale klanten die je als early adopters meteen kunt aanspreken en al in een vroeg stadium aan je kunt binden? Want iemand die al in een vroeg stadium gebruiker en fan is van jouw product wordt waarschijnlijk ook meteen de grootste ambassadeur van je merk.

Voorbeeld early adopters

Airbnb: mensen die bereid zijn om hun vertrouwen te delen en geld te verdienen als huisbaas.

Oplossing

Welke oplossingen ga jij voor die problemen aanbieden? Dit is natuurlijk het blok waar het in deze Lean Canvas Model course allemaal om draait. Het vinden van de ideale oplossing is natuurlijk de heilige graal van jouw bedrijf. Het invullen van dit onderdeel moet je dus niet onderschatten.

Voorbeeld oplossing

Airbnb: Een onlineservice waarbij reizigers een betaalbaar lokaal appartement kunnen huren, en huiseigenaren extra geld kunnen verdienen door het verhuren van lege ruimtes op een dag-tot-dag basis.

Waardeproposities (lean canvas model)

De waardepropositie is de unieke boodschap die beschrijft hoe jouw product of dienst zich onderscheidt en waarom ik dat zou moeten kopen van jou. De waardepropositie is de belofte wat er aan waarde wordt geleverd aan de klant. Hierin staat reden nummer één waarom een potentiële klant bij jouw bedrijf iets moet kopen.

Voorbeeld waardepropositie
Airbnb
  • Reizigers kunnen een authentieke ervaring opdoen in een andere stad of omgeving
  • Extra inkomsten voor huiseigenaren door het verhuren van leegstaande ruimtes

High concept Pitch

Een high concept pitch is een enkele zin die de visie van je bedrijf formuleert. Met andere woorden, het is als een supercompacte elevator pitch.

Voorbeeld high concept pitch
Airbnb – Iedereen kan een verhuurder worden

Kanalen (lean canvas model)

Marketing is eigenlijk elke vorm van contact die je hebt met je doelgroep en die is bedoeld om ze kennis te laten maken met je product. Welke verkoopkanalen gebruik je dan voor je klanten? Hoe wil je de doelgroep bereiken? Welke kanalen gebruikt je doelgroep graag?

Voorbeeld kanalen
Airbnb:
  • Verwijzingen
  • Aanbevelingen
  • Advertenties (zowel online als offline)

Airbnb lean canvas model

Omzetstromen

Waar komt straks de omzetstromen vandaan? Wat denk je te vragen voor je product of service? Wat is een goed rekenmodel voor je in- en verkoop aan de hand van alle kosten die je maakt? Als klanten het hart van je bedrijfsmodel vormen, dan zijn je omzetten de slagaders ervan.

Voorbeeld omzetstromen

Airbnb verdient aan de verhuurkosten die de hosts wereldwijd vragen aan de reizigers

Kostenstromen (lean canvas model)

De kostenstructuur bepaald in belangrijke mate de prijs van je product. Dus het is heel belangrijk om goed in kaart te brengen wat de vaste en variabele kosten zijn van je product of dienst. Afhankelijk van het soort bedrijf wat je gaat opzetten krijg je meestal te maken met huur van een bedrijfsruimte of kantoor, verzekeringen, software licenties, marketing kosten, salarissen en bijvoorbeeld opslagruimte.

Voorbeeld kostenstructuur

De kostenposten van Airbnb zijn:

  • Ontwikkeling
  • Marketing
  • Verzekering
  • Hosting
  • Salarissen
  • Fotografie

Belangrijkste meetwaarden

Wat zijn de belangrijkste meetwaarden die aangeven hoe je product of dienst ervoor staan? Ga voor jezelf na wat de meetbare succes aspecten zijn en wat de grens is voor succes. Dit doe je door voor je concept een serie doelstellingen te formuleren die meetbaar zijn en waar je op basis van de resultaten op door kunt bouwen.

Voorbeeld meetwaarden
Airbnb:
  • Aantal weergaven voor boekingen per gastheer
  • Aantal nieuwe verhuurders

Oneerlijk voordeel (lean canvas model)

Een oneerlijk voordeel is datgene wat kan niet makkelijk gekopieerd worden uit jouw concept. Dit geeft je bedrijf feitelijk een voorsprong op de concurrentie. Dit kan van alles zijn, van een dream team, een innovatief product of bepaalde geheime kennis waar lastig is aan te komen.

Voorbeeld oneerlijk voordeel

Airbnb:

  • Reizigers kunnen authentieke ervaring opdoen in de omgeving
  • Vertrouwensopbouw: beoordelingssysteem van gastheren en bezoekers
  • Standaard verzekering voor verhuurders

Mastering het Lean Canvas Model

Als ondernemer ben je het bijna wel verplicht aan jezelf om de ideeën uit je hoofd op papier te krijgen, zodat ook anderen je oplossing kunnen zien en je kunnen meehelpen een bloeiend bedrijf op te bouwen. Traditionele grote ondernemingsplannen zijn niet zo relevant in de ideefase, ze nemen te veel tijd in beslag en worden meestal zonder validatie gemaakt. Grote ondernemingsplannen zijn pas relevant als je eenmaal een bedrijf hebt lopen en op zoek bent naar bijvoorbeeld schaalvergroting.

Probeer tijdens de ideefase slank te blijven, en gebruik het Lean Canvas vooral om je ideeën naar boven te halen en gebruik de lean principes om je hypothese(s) te testen en te toetsen, samen met je zakelijke partners.

Ben jij bezig met het creëren van een eigen startup, een nieuw concept of een verdienmodel en zou je echt willen leren werken met het Lean Canvas Model? Dan kan ik je de Lean Canvas Model course sterk aanraden. Deze course geeft je de blauwdruk voor een succesvolle start van je eigen bedrijf.

Aan de slag met het
Lean Canvas Model?

Klik hieronder om jouw gratis Lean Canvas Model Template te ontvangen. 
Download template
gratis
Recent Posts

Wacht, je vergeet bijna je gratis template!

Klik hieronder om jouw gratis persona template te ontvangen. 
Download template
lean
close-link

Aan de slag met het
Lean Canvas Model?

Klik hieronder om jouw gratis Lean Canvas Model Template te ontvangen. 
Download template
gratis