Persona maken in 4 stappen? Gebruik deze voorbeelden
Een persona maken? In deze blog leg ik je uit hoe jij die in 4 eenvoudige stappen maakt. Een persona is in feite een kaart van de gedachten en persoonlijkheid van je doelgroep. Dit helpt je om de wereld vanuit hun perspectief te zien.
Ten eerste: waarom zou jij een persona moeten maken?
Uit onderzoek blijkt dat 44% van de marketeers, geen marketing persona’s gebruikt om het succes van hun content te vergroten. Laat dat even bezinken: bijna de helft. Als jij dit wel doet, kun je dus meteen een gigantische voorsprong nemen op je concurrentie. Naast deze voorsprong geven persona’s veel inzichten in de doelen en drijfveren van je doelgroep. Dit maakt het een stuk gemakkelijker om in te spelen op hun behoeftes.
Laten we kijken naar twee verschillende voorbeelden
Persona voorbeeld 1 met tekst
Er zijn twee verschillende manieren om je persona uit te werken. Eén van deze manieren is in ze te visualiseren met tekst. Hier is meteen een voorbeeld van een persona met tekst.
(Afbeelding – in deze persona beschrijving van Rory wordt heel erg de focus gelegd op het portret van de persona. Hier zijn persoonlijkheid, smaak en behoeftes in 1 beeld samengevat.)
Door middel van het combineren van tekst met beeld wordt alle informatie van je persona goed en snel weergegeven. Een voordeel van deze visualisatie methode is dat je snel inzicht hebt wie je persona is en wat bij hem of haar past.
Persona voorbeeld 2 zonder tekst
De andere optie is om een persona te maken aan de hand van een moodboard. Een moodboard is over het algemeen een collage van foto’s, illustraties en andere afbeeldingen.
(Afbeelding – Een moodboard met wat korte steekwoorden die ons meer vertelt over de smaak van Isabelle.)
Door deze methode toe te passen krijg jij nog sneller dan het licht inzichten in het leven van je doelgroep. Ja, sneller dan het licht en dat gaat snel, namelijk; 392.000.000 meter per seconde volgens de RUG. Hier zijn nog drie programma’s die jou kan helpen bij het maken van een moodboard:
Een persona maken in 4 eenvoudige stappen
Stap 1. Praat met de doelgroep
We beginnen allemaal in de onderzoeksfase. Zelfs als je een langdurige relatie met je klanten hebt, is het belangrijk om overbodige informatie weg t nemen en rechtsstreek naar de bron te gaan om hen te ondervragen wie ze zijn en wat ze nodig hebben.
TIP: Als je al een klantenbestand hebt, start je in de ideale positie om te gaan praten met je doelgroep. Als je net begint en nog in de fase zit dat je niet eens weet of er voldoende vraag is in de markt naar je nieuwe product of service, ga dan eerst op zoek naar enquêtes, verslagen, White papers, studies en ander relevant materiaal dat je vergelijkbare inzichten kan geven.
Bepaal welke informatie je van de klanten wilt krijgen. Een aantal voorbeelden hiervan kan je vinden in het template om een ijzersterk persona te maken, download deze zodat je die kan invullen.
Stap 2. Valideer alle antwoorden
De onderzoeksfase is afgerond, hiermee heb jij belangrijke informatie weten te winnen van de doelgroep. De antwoorden moeten gevalideerd worden. Maar hoe doe je dat? Maak de lijst met bijvoorbeeld de volgende topics:
- Wat zijn de pijnpunten van de doelgroep?
- Wat zijn de leeftijden
Je zult antwoorden beginnen te herkennen en het kan zelfs verassend zijn om te zien dat mensen uitdagingen identificeren waar jij niet eerder aan had gedacht.
Stap 3. Schrijf een ruwe schets
Zodra alle antwoorden zijn gevalideerd bepaal jij hoeveel persona’s je wilt gaan creëren. Ik raad aan om er minimaal 3 tot maximaal 5 te maken, maak je er meer dan 5 dan raak je al snel het overzicht kwijt en dat willen we niet hebben. Begin met het identificeren van je publiekssegmenten. Je kan hiervoor weer de template gebruiken.
TIP: Om jouw op weg te helpen hier een klein voorbeeld
Laten we zeggen dat Swapfiets, een fiets op de op de markt brengt voor studenten. Als een van de grootste pijnpunten van studenten een gebrek aan tijd en geld is om een fiets te kopen of onderhouden, dan zou je kunnen leren begrijpen waarom het grab and go gemak van dit product zo aanlokkelijk is voor deze doelgroep. Hiermee heeft Swapfiets een perfect antwoord op de problemen van de doelgroep.
(Afbeelding – Thezenoeffect)
Stap 4. Maak de persona definitief.
Zodra je de ruwe persona’s hebt, is het tijd om ze door te lichten. Laat de concepten circuleren voor feedback van relevante mensen zoals bijv. Je verkoopteam of het marketingteam en verfijn de persona waar dat nodig is. Je kunt de informatie die je voor elke persona hebt gedistilleerd ook gebruiken om een eenvoudig verhaal van ongeveer een alinea op te stellen dat weergeeft wie de beoogde klant is. Dit kan echt helpen om je persona’s tot leven te brengen en ervoor te zorgen dat ze in het geheugen van mensen blijven hangen.
Zo je persona’s zijn af! Tijd om ze te delen met de rest van het bedrijf. Iedereen, dus niet alleen het management, zou moeten weten hoe de doelgroep van het bedrijf eruitziet, welke zorgen zij of hij heeft en wat zij of hij verwacht van de producten of diensten van jouw bedrijf.
En nu is het jouw beurt
Door te weten wie je klanten zijn, hoe zij denken en met welke uitdagingen zij bezig zijn, kun je beter en gerichter te werk gaan en die aspecten aanspreken die voor jouw klanten het meest belangrijk zijn.
Meer te weten komen of hulp nodig bij het opstellen van jouw persona? Stuur ons een bericht